Käpykuusi ja onnistumisen kokemus

Käpykuusi - mökiltä kesällä kerätyistä kävyistä, vanhaa kartioamppelia hyödyntäen ITSE TEHTY 🥰

Pieni asia ja monelle ehkä täysin merkityksetönkin. Mutta minulle valtava selviytymisen, onnistumisen, osaamisen ja jaksamisen kokemus. ❤️ Vuosi ja kaksi taaksepäin minusta ei ollut minkään tekijäksi koska en jaksanut. Ja jos joku päivä olisin jaksanut, "en minä osaa mitään" ajatuskuplani esti kaiken tekemisen.

Ensimmäinen onnentunne tähän askarteluun liittyen oli kesällä, kun katselin mökkitontin käpypaljoutta. Niiden kerääminen oli rauhoittavaa mutta samalla aivoja virkistävää - eli riittävän yksinkertaista. Ensin keräilin vain huvikseni, sitten paljun kamiinassa poltettavaksi ja lopulta kotiinvietäväksi. Jos askartelisi jotakin... 

Kävyt viettivät ensin pitkän aikaa mökin halkoliiterissä saavissa. Sitten ne muuttivat kodin autotalliin, missä pyörivät myös haittona pitkän aikaa. Jossakin vaiheessa sain innostuksen valkaista niitä kloriitilla ja maalata spraymaaleilla, kunnes ne taas "unohtuivat".

Oli tavallaan henkisesti hyvin raskasta, kun mieli teki askarrella mutta voimat ja aloitekyky puuttui. Jaksoin selailla pinterestiä ja suunnitella mutta työhön tarttumiseen oli valtava kynnys, jota lisäsi myös oman ajan puute. Haaveilin omiin ajatuksiin uppoutumisesta askartelun lomassa enkä siten halunnut lapsia siihen mukaan. Lopulta kuitenkin aloitin käpytyöt autotallissa, taaperon hästätessä enemmän ja vähemmän apuna 🙄

Ja minä tykkäsin, minä nautin.. Liimailin käpyjä yksitellen, etsin laatikosta aina oikean mallisen ja oikealla tavalla värjäytyneen kävyn, ja etsin kävylle juuri oikean paikan kuusesta. Eteneminen oli hidasta mutta se onnentunne minkä tekemisestä sain, oli huikea. Ja lopputulos. 🥰

Vaikka todellisuudessa, eihän tuo aikaansaannos ole käpykuusta kummempi. Moni lapsikin osaisi tuon tehdä. - Mutta kun nyt ei ole kyse siitä. Vaan on kyse minun saavutuksestani. Siis MINUN saavutuksestani 💪
⭐ Minä tein sen! ⭐
⭐ Minä sain vietyä projektin alusta loppuun! ⭐
⭐ Minä osasin! ⭐
⭐ Minä onnistuin! ⭐
Ja sain valtavasti rohkeutta kokeilla jotakin uutta projektia. 


Kommentit